BeFitt, je energie in balans

Advies & Begeleiding
De adviezen van Jozef van der Putten zijn gericht op een gezonde leefstijl. De pijlers voor advies en ondersteuning zijn gestoeld op kennis over en inzicht in gezonde voeding, verantwoord bewegen en gedrag. Auteur en coach online Jozef van der Putten.

Persoonlijke pagina

In verschillende hoofdstukken in het digitaal boek http://www.leeftugezond.nl tref je tests en schema’s aan. Deze tests kun je uitvoeren of een aanvraag plaatsen voor onder andere een voedingsplan en trainingsschema. Deze komen op je persoonlijke pagina. Hierin wordt direct de aangereikte kennis en het geboden inzicht toegepast waarmee je vervolgens aan de slag kunt.

Testen en schema’s in het boek

Leeft u gezond?- Test
Motivatietest
Meet je tailleomtrek
Bereken je BMI en streefgewicht
Formulier gewicht
Wekelijkse herinnering
Grafiek gewicht
Eetverslag
Voedingsplan 
Formulier verslag sporten en bewegen
Trainingsschema

d

  • Share/Bookmark
1 reactie Posted in Beweging en afvallen, Gezond afvallen
Tagged
Jongeren willen gezonder eten

Ruim de helft van de Nederlandse jongeren wil hulp om gezonder te gaan eten. Dit blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

Van de ruim 1.000 jongeren tussen de 20 en 29 jaar die meededen aan het onderzoek, geeft 54 procent aangezonder te willen eten. Het onderzoek toont aan dat juist deze groep vrij slechte eetgewoontes heeft, zoals minder vaak zelf koken, naar de snackbar gaan, niet ontbijten en voor de televisie en computer eten.

Daarbij blijkt een derde van deze groep graag hulp te willen om gezonder te leren eten. Het merendeel wil deze informatie zelfs het liefst via internet ontvangen. Daarom is het Voedingscentrum de campagne Het Nieuwe Etengestart.

Het Nieuwe Eten
De campagne bestaat uit o.a. een maandelijkse tipmailings over gezonder eten, en deze blijken nu al een succes! In ruim een jaar tijd hebben al meer dan 100.000 Nederlanders zich voor deze service aangemeld.

Uitgangspunt van de campagne is je eigen eetpatroon, dat door middel van verbeterpunten gezonder wordt. Check ook: www.voedingscentrum.nl.

  • Share/Bookmark
Geen reactie Posted in Algemeen, Voeding
Tagged , ,
Meer kans op overgewicht in huwelijk

Getrouwde mensen hebben meer kans op overgewicht dan vrijgezellen. Dit blijkt uit onderzoek van Griekse wetenschappers van de universiteiten van Salonica en Ioannina.

De reden? Simpel! Getrouwde mensen letten minder op hun lijn, omdat ze toch al een partner hebben.
Volgens de onderzoekers proberen vrijgezellen zich aantrekkelijk te houden voor een mogelijke partner. Daardoor doen ze meer aan sport en letten beter op hun voeding en gewicht.
Koppels die getrouwd zijn bewegen minder, doen minder aan sport en zitten vaak slechter in hun vel. Ook eten ze dikwijls ongezonde kant-en-klaarmaaltijden en hebben ze minder seks, waardoor ze minder calorieën verbranden.

Toch is er nog hoop voor getrouwde stellen: als één van de partners namelijk besluit gezonder te gaan leven, blijkt de ander vaak te volgen.
(bron: gezondheidsnet.nl)

  • Share/Bookmark
Geen reactie Posted in Algemeen, Onderzoek naar afvallen
Tagged ,
Vrouwen worden ongelukkig van dikke modellen

Zeepmerk Dove gebruikte in haar reclamecampagne zogenaamde plus-size modellen om te bewijzen dat mager niet langer mooi is. Uit onderzoek door deErasmus Universiteit in Rotterdam, de Universiteit van Keulen en de Amerikaanse Arizona State University blijkt nu dat dergelijke reclames het tegenovergestelde bereiken.

Gefrustreerd
Vrouwen met een gemiddelde kledingmaat raken eerder gefrustreerd door het zien van volumineuze modellen dan van dunne.

‘Het is onwaarschijnlijk dat bedrijven hun omzet kunnen verhogen door oversized modellen in te zetten,’ zegt Naomi Mandel, hoogleraar marketing aan Arizona State University.

Eigenwaarde
Voor het onderzoek werden vrouwelijke studenten met een lage, gemiddelde en hogebody mass index (BMI) geïnterviewd.

Vrouwen met een lage BMI – zelf dus slank- voelen zich door zowel dikke als dunne modellen gesterkt in hun eigenwaarde. Namelijk, ik ben dun.

Opmerkelijk
Dikke proefpersonen met een hoog BMI reageren juist op beide figuurtypen negatief.

Opmerkelijk is de reactie van vrouwen met een gemiddelde kledingmaat en BMI-score. Zij krijgen een goed gevoel van slanke modellen, maar hun zelfvertrouwen daalt juist bij het zien van dikkerdjes.

We zien steeds vaker dikke modellen producten aanprijzen in reclames. Maar wat blijkt? De dikkerdjes hebben juist een negatieve invloed op de eigenwaarde van vrouwen.

(Bron: Elsevier.nl)

  • Share/Bookmark
Geen reactie Posted in Algemeen, Onderzoek naar afvallen
Tagged ,
Dikke mensen pakken steeds vaker light producten

Nederlanders drinken maar één glas cola, sinas of andere frisdrank per dag. Koffie, thee en water worden in veel grotere hoeveelheden gedronken. Dat blijkt uit een groot drankconsumptieonderzoek, gehouden onder ruim tweeduizend Nederlanders ouder dan vier jaar.

Mensen met een normaal gewicht drinken net zoveel frisdrank als dikke mensen. Die pakken steeds vaker de lightvariant. Bovendien drinken ze wel een halve liter water per dag.
De consumptie van cola en sinas lijkt dus niet rechtstreeks te koppelen aan de obesitasepidemie waarmee Nederland kampt. Maar op het oog gunstige cijfers kunnen bedriegen, waarschuwt Patricia Schutte van het Voedingscentrum, dat namens het ministerie van Volksgezondheid adviseert over gezond eten en drinken. “We drinken gemiddeld 263 milliliter frisdrank per dag. Dat is meer dan een groot, vol glas. En als je bedenkt dat één op de drie mensen helemaal geen frisdrank drinkt, betekent dit dat de rest veel meer drinkt dan dat ene glas.”
Volgens het Voedingscentrum moet ook naar de uitsplitsing naar leeftijd worden gekeken. Dan blijkt ineens dat frisdranken bij kinderen tussen vier en achttien jaar meer dan een kwart van de dagelijkse hoeveelheid drinken inneemt. En 65-plussers drinken nauwelijks fris.

Het onderzoek is gisteren aangeboden aan Paul Rosenmöller van het Convenant Gezond Gewicht. Hij is verbaasd dat uit het onderzoek naar voren komt dat mensen met overgewicht veel water drinken. “Zij drinken bijna een halve liter water per dag. Ik vind dat zeer verrassend.”
Rosenmöller vindt wel dat de frisdranksector zich harder moet inspannen om het drinken van gezonde alternatieven te bevorderen.
“Het aanbod van gezoete frisdranken moet verder worden teruggedrongen”, stelt hij. “Bied het in scholen helemaal niet meer aan. En voor kinderen onder de twaalf jaar moet reclame voor ongezonde producten volledig in de ban worden gedaan.”

(Bron: bndestem.nl)

  • Share/Bookmark
1 reactie Posted in Algemeen, Onderzoek naar afvallen, Tips om af te vallen
Tagged , ,